JPK bez podpisu kwalifikowanego

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT (sprzedaży i zakupów) i przesyłania jej jako Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmie również mikroprzedsiębiorców. Wszystkie nowe wersje oprogramowania Asseco WAPRO (WF-Fakir, WF-Mag oraz WF-Kaper) są przygotowane do wysyłki pliku JPK. Możliwości te, zapewnia bezpłatny w wersji BIZNES program WAPRO-JPK.

Program WAPRO-JPK obsługuje cały proces związany z wysyłką pliku JPK. A więc:

  • pobranie z bazy wspomnianych programów, danych o sprzedaży i zakupie dla potrzeb utworzenia pliku JPK,
  • weryfikację pobranych danych,
  • przygotowanie struktury XML wymaganej specyfikacją dokumentów JPK,
  • podpisanie pliku elektronicznym podpisem kwalifikowanym,
  • wysłanie pliku i odebranie urzędowego potwierdzenia odbioru (tzw. UPO).

Dokładna instrukcja WAPRO-JPK krok po kroku, czyli jak przygotować programy, znajduje się w serwisie Asseco Wapro.

Niestety na chwilę obecną, aby skorzystać z możliwości wysyłki pliku JPK za pomocą programu Asseco Wapro, należy posiadać lub zaopatrzyć się w zestaw do elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Plik JPK można podpisać również za pomocą profilu zaufanego ePUAP, ale nie bezpośrednio w aplikacji WAPRO-JPK. Jak to zrobić? Opis poniżej.

  1. Jeśli nie posiadamy profilu zaufanego ePUAP, na stronie https://pz.gov.pl/dt/index zakładamy profil zaufany ePUAP. Niestety niezbędne będzie osobiste potwierdzenie rejestracji w jednym z urządów.
  2. Korzystamy z aplikacji WAPRO-JPK (Kreator importu, Kreator eksportu oraz Walidacja) do momentu zapisu poprawnego pliku w formacie XML w wybranym katalogu dysku. W parametrach użytkownika programu WAPRO-JPK określamy katalog czyli miejsce do którego mają zostać zapisane pliki XML. We wskazanym folderze utworzony zostanie folder z numerem NIP firmy, rokiem, a w nim plik JPK-VAT2_xxx.XML (gdzie xxx to dokładna data i czas powstania pliku).
  3. Wysyłkę wraz z podpisaniem pliku zrealizujemy za pomocą aplikacji Klient JPK 2.0 udostępnionej przez Ministerstwo Finansów na stronie http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/jpk/klient-jpk (dla systemu Windows są wersję 32 oraz 64-bit). Tutaj również warto zapoznać się z dokładną instrukcją instalacji i obsługi tej aplikacji (wersja PDF do pobrania). W kolejnych krokach wykonujemy więc:
  4. Pobranie i instalację aplikacji Klient JPK 2.0 w zależności od wersji systemu operacyjnego. Niestety dla użytkowników systemu Mac OS nie jest przewidziana w najbliższym czasie stosowna wersja tej aplikacji.
  5. Uruchomienie aplikacji Klient JPK 2.0 i utworzenie profilu (na potrzeby aplikacji – nie ma to nic wspólnego z profilem zaufanym o którym będzie mowa później). Warto zaznaczyć opcję sprawdzania aktualizacji przy starcie, gdyż praca z aplikacją możliwa jest tylko w wersji aktualnej (niezbędne jest połączenie internetowe co raczej jest oczywiste). W ustawieniach programu (Opcje) warto wskazać katalog roboczy jako ten utworzony w programie WAPRO-JPK.
  6. Po zalogowaniu się do utworzonego profilu, z bardzo prostego menu (duże przyciski na ekranie aplikacji) wybieramy wczytanie (Wyślij dokument oraz Dodaj dokument) utworzonego w aplikacji WAPRO-JPK pliku XML (opisanego w punkcie 2).
  7. W kolejnych krokach (przycisk Kontunuuj) dochodzimy do podpisania pliku za pomocą profilu zaufanego ePUAP (przycisk Podpisz wszystkie pliki metadanych z użyciem Profilu Zaufanego).
  8. Po uruchomieniu przycisku ukaże się okno z linkiem do przesłanego na platformę ePUAP pliku do podpisu. Zanim uruchomimy przycisk OK, należy uruchomić link do tegoż pliku.
  9. W efekcie zostaniemy skierowani do platformy ePUAP w oknie domyślnej przeglądarki internetowej. Należy się zalogować do własnego profilu zaufanego i uruchomić przycisk Podpisz profilem zaufanym. Niezbędna jest autoryzacja tej czynności kodem autoryzacyjnym otrzymanym na podany podczas rejestracji profilu telefon.
  10. Jeśli w oknie przeglądarki pojawi się tekst: Operacja składowa usługi zewnętrznej tpMultisign/InitRequest przebiegła pomyślnie (cokolwiek to znaczy) to można powrócić do naszej aplikacji Klient JPK 2.0 i uruchomić przycisk OK.
  11. Jeśli w oknie aplikacji zobaczymy komunikat: Podpis Profilem Zaufanym zakończony sukcesem. 200: OK, to będzie to oznaczać że plik JPK został poprawnie podpisany z wykorzystaniem Profilu Zaufanego i będzie możliwa jego wysyłka.
  12. Teraz pozostaje nam już tylko wysyłka pliku za pomocą przycisku Rozpocznij wysyłkę i oczekiwanie na komunikat, że proces wysyłki został zakończony sukcesem.
  13. Ostatnim etapem jest pobranie UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). Z menu Historia, odnajdujemy wysyłany dokument i uruchamiamy przycisk Sprawdź status. Jeśli otrzymamy komunikat: Kod: 200 Opis: Przetwarzanie dokumentu zakończono poprawnie. Wygenerowano UPO, to powinien uaktywnić się przycisk Pokaż status  (UPO) a pod nim dokument w formacie PDF z potwierdzeniem spełnienie ustawowego obowiązku.

Cała ta, opisana wyżej, procedura jest dość skomplikowana. Jednak, jeśli nie posiadamy kwalifikowanego podpisu elektronicznego (np. na potrzeby wysyłki dokumentów do ZUS) to pozwala ona nam zaoszczędzić około 200 złotych rocznie tytułem zakupu i utrzymanie podpisu kwalifikowanego. Pytanie: czy warto? Pozostawiam bez odpowiedzi.

Janusz Kowal Usługi Informatyczne

Plik JPK można podpisać również za pomocą profilu zaufanego ePUAP, ale nie bezpośrednio w aplikacji WAPRO-JPK. Jak to zrobić?

Więcej »

30 września 2016 roku firma Asseco Wapro ostatecznie zamyka linię produkcyjną oraz wsparcie serwisowe programów dla DOS.

Więcej »

Na skróty